Τρίτη 28 Δεκεμβρίου 2010

"Χριστουγεννιάτικα έθιμα" (από την εφημερίδα "ΑΥΓΗ" 23/12/2010)


της Μαρίας Αρβανίτη Σωτηροπούλου

Αν ρωτήσεις τα παιδιά για τα χριστουγεννιάτικα έθιμα, θα μιλήσουν για το δέντρο, τη φάτνη, τα δώρα, τα ρεβεγιόν. Παρά την εγκληματικότητα και τα συνεπακόλουθα και για τα κάλαντα. Φέτος η Αθήνα νοστάλγησε τη φαντασμαγορία του δέντρου στο Σύνταγμα. Όσο κι αν προσπάθησαν να καθιερώσουν το καράβι σαν χριστουγεννιάτικο ντεκόρ, δεν έπιασε. Ήταν φυσικό, αφού πουθενά δεν στολιζόταν στα ελληνικά σπίτια. Απλώς χρησίμευε σαν εξάρτημα των παιδιών που στα νησιά έλεγαν τα κάλαντα. Το δέντρο ζει και βασιλεύει, ακόμη και σαν ομοίωμα αποκριάτικου αϊτανιού, ενώ τα φωτάκια πολλαπλασιάζονται με γεωμετρική πρόοδο, παρά την οικονομική κρίση, στα παράθυρα και τα μπαλκόνια τόσο της Αθήνας όσο και στο τελευταίο αγροτόσπιτο.
Και ήταν εντελώς αψυχολόγητη η από τηλεοράσεως διαφήμιση του υπουργείου Περιβάλλοντος να περιοριστούν -ειδικά τώρα που και οι δήμοι ούτε τα στοιχειώδη δεν έπραξαν- τα λαμπάκια στα μπαλκόνια. Τα νησιά φέτος, μία από τις σπάνιες φορές, είδαν πασπάλες χιονιού να ντύνουν το χειμωνιάτικο τοπίο. Τα χιονισμένα Χριστούγεννα ήταν πάντα για την Ελλάδα εισαγόμενο ιδανικό σκηνικό. Μάταια κάποιοι φωτισμένοι δάσκαλοι προσπαθούσαν να μας πείσουν για το ασυμβίβαστο γεωγραφικά Βηθλεέμ - χιονιού και παλαιότερα δεν είχαμε και τηλεόραση να δούμε και Χριστούγεννα με μαγιό. Έτσι δεν παύαμε να θεωρούμε ότι Χριστούγεννα χωρίς χιόνι είναι μαγιονέζα δίχως αβγό. Σε εποχές αλλοτινής λιτότητας, όπου το ξερακιανό δεντράκι ντυνόταν με μπαμπάκι και στολιζόταν με οικολογικά αυτοσχέδια υλικά με βάση το χαρτί και τα καρύδια, πρόσθετη αυτοσχέδια διακόσμηση αποτελούσαν δίπλα στη φάτνη τα κεσεδάκια γιαουρτιού με κριθάρι (κλεμμένο από τις κότες) που μόλις είχε βλαστήσει.
Σαν όλα τα παιδιά, ευχαρίστως υιοθετούσαμε κάθε ξένο έθιμο που ήταν συμφέρον. Έτσι η επιστολή στον Αϊ Βασίλη και τα παπούτσια στην πόρτα (ελλείψει τζακιού) στηνόντουσαν τη νύχτα της Πρωτοχρονιάς. Δεν το πιστεύαμε. Το εφαρμόζαμε με θρασύτατο ωφελιμισμό. Εφάρμοσα κι εγώ για χρόνια το συμπαθητικό τελετουργικό στα παιδιά μου και ξαφνιάστηκα όταν η κόρη μου έκλαψε όταν της είπα, με τη βεβαιότητα ότι το ήξερε, ότι Αϊ - Βασίλης δεν υπάρχει. Οι δικοί μου γονείς, που είχαν ήδη υποστεί οικονομική αφαίμαξη για τα δώρα μας, διπλωματικά γέμιζαν τα παπούτσια με καρύδια και γλυκά και μεις οι ζαβολιάρηδες κάναμε ότι δεν καταλαβαίναμε τη σκηνοθεσία. Σιγά σιγά τα παιχνίδια φθήνυναν, εισαγόμενα από χώρες μη χριστιανικές. Τα Χριστούγεννα φούσκωναν σαν μπαλόνι καταλαμβάνοντας όλο τον Δεκέμβρη. Χώρες ασιατικές στολίζονται χριστουγεννιάτικα προς άγρα τουριστών από το Νοέμβρη.
Η Ελλάδα συνήθισε τα τελευταία χρόνια να καταναλώνει γιορταστικά. Κατά πλειονότητα. Πάντα υπήρχαν αρκετοί που δεν γιόρταζαν, δεν στόλιζαν, δεν κατανάλωναν. Φέτος θα είναι περισσότεροι. Φέτος η πλειονότητα θα περιορίσει την καταναλωτική κραιπάλη. Παρά την ουσιαστική κατάργηση κάθε δώρου στις αποδοχές και φέτος θα στηθούν τα οικογενειακά τραπέζια. Μην το ξεχνάμε. Το ιερότερο έθιμο των ημερών. Πάντα στο γιορτινό τραπέζι μας περίσσευε το μερίδιο «του Χριστού» και «του φτωχού». Και στη χιλιόχρονη ιστορία μας, αυτό το καθαρά ελληνικό έθιμο κανείς βάρβαρος κατακτητής ή Ευρωπαίος δανειστής δεν κατάφερε να κλέψει από το φιλότιμό μας.
  

[Η Χώρα του "ξε"] ένα μικρό αστείο παραμύθι του Τζιάνι Ροντάρι ( Από τα "Παραμύθια απ' το τηλέφωνο" μτφ. Άννας Παπασταύρου, εκδόσεις Μεταίχμιο)

                 Η ΧΩΡΑ ΤΟΥ "ΞΕ"


   
   Ο Τζοβάνι ο Χασομέρης ήταν σπουδαίος ταξιδευτής. Σε κάποιο από τα πολλά ταξίδια του, έτυχε να βρεθεί στη χώρα του "ξε".
   - Μα τι σόι χώρα είναι αυτή; ρώτησε έναν ντόπιο, που δροσιζόταν κάτω από ένα δέντρο.
   Ο ντόπιος αντί γι' απάντηση, έβγαλε από την τσέπη του ένα ξυράφι και το έδειξε στο μικρό Τζοβάνι, ανοίγοντάς το διάπλατα στην παλάμη του χεριού του.
   - Το βλέπετε αυτό;
   - Είναι ένα ξυράφι.
   - Λάθος. Είναι ένα "ξεξυράφι", δηλαδή ένα ξυράφι με το "ξε" μπροστά. Χρησιμεύει στο να κάνει τα μολύβια να φυτρώνουν πάλι, όταν έχουν ξυστεί πολύ, και είναι πολύ χρήσιμο στα σχολεία. 
   - Υπέροχο, είπε ο Τζοβάνι. Και μετά;
   - Μετά έχουμε την "ξεκρεμάστρα".
   - Την κρεμάστρα, θέλετε να πείτε.
   - Η κρεμάστρα χρησιμεύει  σε πολύ λίγα πράγματα, αν δεν έχετε παλτό να κρεμάσετε πάνω της. Με την "ξεκρεμάστρα" μας, όμως, όλα είναι εντελώς διαφορετικά. Μ' αυτή δε χρειάζεται να κρεμάς τίποτα, γιατί ό,τι χρειάζεται είναι ήδη κρεμασμένο. Αν θέλετε παλτό, πάτε και το ξεκρεμάτε. Όποιος έχει ανάγκη από σακάκι, δε χρειάζεται να πάει να το αγοράσει: περνάει από την ξεκρεμάστρα και το ξεκρεμάει. Έχουμε ξεκρεμάστρα για τα καλοκαιρινά και για τα χειμωνιάτικα, για αντρικά και για γυναικεία ρούχα. Έτσι κάνουμε οιονομία.
   - Τέλεια. Κι έπειτα;
   - Έπειτα έχουμε την "ξεφωτογραφική μας " μηχανή, που αντί να βγάζει φωτογραφίες , βγάζει γελοιογραφίες, κι έτσι γελάμε πολύ. Και έχουμε,  βέβαια, και το "ξεκανόνι".
   - Ουοουου, φοβάμαι.
   - Μη φοβάστε καθόλου. Το "ξεκανόνι" είναι το αντίθετο του κανονιού, και χρησιμεύει στο να ξεκάνει τον πόλεμο.
   - Και πώς λειτουργεί;
   - Πανεύκολο. Μπορεί κι ένα παιδάκι να το χειριστεί. Αν γίνει πόλεμος, σφυρίζουμε με την "ξεσάλπιγγα", ρίχνουμε μία  βολή με το "ξεκανόνι" κι αμέσως ο πόλεμος σταματάει.
   Είναι θαυμάσια αυτή η Χώρα του "ξε".






Σάββατο 25 Δεκεμβρίου 2010

KANE AΛΜΑ ΠΙΟ ΓΡΗΓΟΡΟ ΑΠΟ ΤΗ ΦΘΟΡΑ


Παραγωγή του Λουκά Λελόβα πρώτο βραβείο Πανελλήνιου Διαγωνισμού
ΕΡΤ 2010
Συντελεστές: Σύλλογος καθηγητών και μαθητές 2ου Γυμνασίου Πρέβεζας.

Παρασκευή 24 Δεκεμβρίου 2010

Χριστουγεννιάτικα κάλαντα της Πελοποννήσου: Αφιερωμένα με πολλή-πολλή αγάπη στα ξιφτέρια του Xifteri Club και με πολλές ευχές για υγεία και χαρά για την καινούρια χρονιά!



Χριστουγεννιάτικα Κάλαντα Πελοποννήσου - Οι στίχοι

Χριστούγεννα Πρωτούγεννα 
πρώτη γιορτή του χρόνου.
Εβγάτε διέτε μάθετε 
πως ο Χριστός γεννιέται
γεννιέται κι ανατρέφεται 
με μέλι και το γάλα.
Το μέλι τρώνε οι άρχοντες
το γάλα οι αφεντάδες.
Και το μελισσοβότανο
το λούζονται οι κυράδες.

Κυρά ψήλη κυρά λιγνή κυρά γαϊτανοφρύδα!
Κυρά μ όταν στολίζεσαι και πας στην εκκλησιά σου, 
βάζεις τον ήλιο πρόσωπο και το φεγγάρι αγκάλη
και τον καθάριο αυγερινό τον βάζεις δαχτυλίδι.
Εμείς εδώ δεν ήρθαμε να φαμε και να πιούμε 
παρά σας αγαπούσαμε κι ήρθαμε να σας δούμε.
Δώστε μας και τον κόκορα, δώστε μας και την κότα· 
δώστε μας και πέντε εξ αυγά να πάμε σ άλλη πόρτα. 
Εδώ που τραγουδήσαμε πέτρα να μην ραΐσει 
κι ο νοικοκύρης του σπιτιού πολλούς χρόνους να ζήσει!





Κυριακή 19 Δεκεμβρίου 2010

..καλά Χριστούγεννα σε Πευκόπουλα, Βασιλόπουλα-Ασινόπουλα, Xi-fteri club, school-ικαντέρες! 
Και ύπνον ελαφρύ!
jiagogina

Τρίτη 14 Δεκεμβρίου 2010

Βασιλόπουλα-Ασινόπουλα γράφουν τα δικά τους παραμύθια ή συνεχίζουν του βιβλίου που δεν ξέρουν πώς να τελειώσουν... Και είναι της Β' Δημοτικού, παρακαλώ...!


   Πρώτα, το παραμύθι από το τετράδιο εργασιών της γλώσσας που δεν ήξερε πώς να τελειώσει (σελ. 40-41). Σας γράφουμε όμως την αρχή...

   Μια φορά κι έναν καιρό ήταν ένας γενναίος ιππότης που ήταν πάνω σ' ένα άλογο. Καθώς προχωρούσε είδε από μακριά ένα κάστρο που έμοιαζε έρημο. Πλησίασε και έσπρωξε μια μεγάλη ξύλινη πόρτα. Από κει βρέθηκε στους έρημους δρόμους μιας μικρής πολιτείας. Καθώς περπατούσε σ' ένα έρημο δρομάκι, βρήκε μπροστά του ένα μεγάλο χρυσό κλειδί...

...Μόλις βρήκε το κλειδί άνοιξε μια άλλη ξύλινη πόρτα και είδε ένα μεγάλο δράκο που κυβερνούσε το κάστρο. Ο δράκος ήταν κακός και κρατούσε μια βασιλοπούλα αιχμάλωτη. Ο ιππότης αναγκάστηκε να τη σώσει, πάλεψε με τον κακό δράκο. Ο δράκος έκαψε την πανοπλία του, αλλά ο ιππότης έβγαλε το σπαθί του και τον σκότωσε. Πήρε τη  βασιλοπούλα και παντρεύτηκαν. Και έζησαν αυτοί καλά κι εμείς καλύτερα...  
                                                                                    
                                                                                 έγραψε ο
                                                                          Στέλιος Ronaldo
                                                                  μαθητής της Β' δημοτικού
                                                           του 2θέσιου δημοτικού σχολείου
                                                                                       της Ασίνης


Στο βιβλίο της γλώσσας, στη σελίδα 68, το βιβλίο μας προκαλεί να φτιάξουμε ένα δικό μας παραμύθι  που να περιέχει τις λέξεις : άμαξα, βαρέλι, βιολί, νησί, πειρατής, ήλιος, διαμάντι, πυξίδα, παπαγάλος, νάνος.

   Μια φορά κι έναν καιρό ήταν ένας πειρατής. Και μετά ακολουθώντας την πυξίδα του προχώραγε, προχώραγε κι έφτασε σ' ένα νησί. Εκεί είδε ένα νάνο κι ένα παπαγάλο. Ο νάνος έπαιζε βιολί και ο παπαγάλος χόρευε πάνω στο βαρέλι. Μαζί τους άρχισε να χορεύει και ο πειρατής. Κι εκεί που χόρευαν κι οι τρεις, είδαν μετά κάποια διαμάντια. Τα πήραν και πήγαν κάπου που είχε πολύ ήλιο.

                                                                                      έγραψε η 
                                                                           Τζοβάνα Blue Eyes Girl
                                                                       μαθήτρια της Β' δημοτικού
                                                                του 2θέσιου δημοτικού σχολείου
                                                                                    της Ασίνης
 

                                                                                 

Δευτέρα 13 Δεκεμβρίου 2010

ΠΡΟΒΕΣ ΚΑΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ!

φωτογραφίες από τις πρόβες μας στο ιδιόμελο, για το "Χριστό στο Κάστρο" του Παπαδιαμάντη.
Εντεταλμένος φωτογράφος το Σοφάκι!


































Κυριακή 5 Δεκεμβρίου 2010

"Ένας σκύλος σωτήρας" του Τζακ Λόντον... Τα βασιλόπουλα της Ασίνης δίνουν το δικό τους τέλος στην περιπετειώδη ζωή του αφοσιωμένου σκύλου του Τζον Θόρντον (Ανθολόγιο Ε' & ΣΤ' Δημοτικού, σ. 40)

       Αντιγράφω από το βιβλίο την εισαγωγή της σελ. 40 :


   Ένας σκύλος, ο Μπακ, έχει αφεντικό του το χρυσοθήρα Τζον Θόρντον, ο οποίος κάποτε του έσωσε τη ζωή. Ταξιδεύουν μαζί ως την Αλάσκα, ψάχνοντας για χρυσάφι. Ο Μπακ έρχεται σ' επαφή και με άλλους σκύλους, αλλά αυτός είναι ο πιο έξυπνος κι ο πιο δυνατός. Συμβαίνουν διάφορα συγκλονιστικά περιστατικά με πρωταγωνιστές ανθρώπους και ζώα. Στο τέλος, ο Μπακ θα αναζητήσει την πρωτόγονή του κατάσταση, δηλαδή θα επιστρέψει στην άγρια φύση. Σ' αυτό το απόσπασμα από το βιβλίο Το κάλεσμα της άγριας φύσης ο Μπακ σώζει τη ζωή του αφεντικού του.

   Και η ερώτηση της σελ. 42 μας ζητάει Την δική μας εκδοχή για την επιστροφή του Μπακ στην άγρια φύση. Τι άραγε να μεσολάβησε;

Και ιδού τα συγγραφικά ταλέντα της Ασίνης...!:

   ...Ο Μπακ εγκατέλειψε το αφεντικό του και πήγε στην άγρια φύση να βρει την αγαπημένη του, δηλαδή, τη γυναίκα του τη Λιλίκα.
   Αλλά έτσι όπως πήγαινε συνάντησε τους Ινδιάνους και τρόμαξε πολύ / το έβαλε στα πόδια, οι Ινδιάνοι τον κυνήγησαν να τον πιάσουν και τελικά τον σκότωσαν τον καημένο τον Μπακ. 
   Όταν το έμαθε η Λιλίκα ήθελε να πάρει εκδίκηση για το θάνατο του Μπακ, με τον εξής τρόπο: να βρει και να δαγκώσει αυτόν που σκότωσε τον αγαπημένο της! 
   Τελικά, τον βρήκε και τον δάγκωσε και του έκανε και μόλυνση, αλλά και η Λιλίκα πέθανε από τον καημό της και την θάψανε με τον Μπακ...

                                                                              έγραψε η Ελόνα G:

Σχόλιο δικόμας: Χμ... Δεν έφτανε η δαγκωματιά...


   ...Μετά από λίγους μήνες τα πλευρά του Μπακ έγιναν καλά.
   Ο Μπακ περπατούσε με το αφεντικό του στο δάσος για να βρουν χρυσάφι και ξαφνικά πίσω από ένα θάμνο...  πετάχτηκε ένας Ινδιάνος που πήγε να σκοτώσει το αφεντικό του Μπακ με ένα βέλος. Όπως του έριξε το βέλος ο Μπακ πετάχτηκε και μπήκε ανάμεσα και χτυπά εκείνον το βέλος! 
   Το αφεντικό του τον έθαψε εκεί που τον σκότωσαν...


                                                                                  έγραψε ο Τάσος Villa


Σχόλιο δικό μας: Πολύ κακοί βρε παιδί μου αυτοί οι Ινδιάνοι...!


...Την άλλη μέρα πέθανε ο Θόρντον και τον Μπακ τον πήρε ένας Ινδιάνος. Ο Μπακ όμως δεν τον ήθελε για αφεντικό, αντιθέτως ήθελε να τον εκδικηθεί...
    Μια μέρα που πήγαν στο ποτάμι ο Μπακ έσπρωξε το καινούριο αφεντικό και τον έριξε στον καταρράκτη, χτύπησε το κεφάλι του σ' έναν βράχο και πέθανε.


                                                                           έγραψε η Αννα - Μαρία Ts


Σχόλιο δικό μας: Ε, δεν πάει άλλο μ' αυτούς τους Ινδιάνους...!




...Ο Μπακ είχε πια γεράσει. Ένιωθε κάθε μέρα όλο και πιο κουρασμένος. Δεν είχε πια την ίδια διάθεση για κυνήγι θησαυρών και το αφεντικό του το καταλάβαινε. Έτσι αποφάσισε  να μην ταλαιπωρεί άλλο τον Μπακ σε ταξίδια και περιπέτειες. Τον έδιωξε από κοντά του για να πάει να ζήσει στο φυσικό του περιβάλλον, όπου θα μπορούσε να ξεκουραστεί.


                                                                 έγραψε ο Τάσος Lampard


Σχόλιο δικό μας: Σκληρός αλλά με κατανόηση ο Θόρντον...




    
... Αφού ο Μπακ έγινε καλά έφυγαν από το μέρος που είχαν κατασκηνώσει.
   Πήγαν και είπαν την περιπέτειά τους στο συμβούλιο των χρυσοθήρων. Συγκλονισμένο το συμβούλιο είχε μείνει με το στόμα ανοιχτό.
   Σε τρεις μέρες ο Μπακ και ο Τζον Θόρντον ξεκινούσαν για να πάνε να βρουν χρυσό. Όμως ένας άλλος χρυσοθήρας που μισούσε τον Θόρντον άκουσε σε ποιο μέρος θα πήγαινε κι έτσι έβαλε μπρος να τον παρακολουθήσει.
   Έφτασαν ο Θόρντον  με τον Μπακ κουρασμένοι κι οι δύο από το ταξίδι, κατασκήνωσαν και κοιμήθηκαν. Τότε ο κακός χρυσοθήρας πήγε να  πυροβολήσει τον Θόρντον που κοιμόταν, αλλά δεν είδε τον Μπακ που πετάχτηκε απάνω του και τον δάγκωσε. Εκείνος τότε πυροβόλησε τον Μπακ και άρχισε να τρέχει. Ο Θόρντον ξύπνησε από τη φασαρία, αλλά δεν είδε τίποτα. Μόνο ο Μπακ ήταν στο έδαφος, κι αφού ο Θόρντον έσκυψε και τον χάιδεψε, ξεψύχησε.
   Μετά τον έθαψαν στην άγρια φύση.


                                                                έγραψε η Εύη Gate


Σχόλιο δικό μας: Πάλι αθώοι πληρώνουν το μίσος των άλλων...