Σάββατο 23 Απριλίου 2011

"Ο Ιησούς στην οθόνη" του Άκη Καπράνου ("ΤΑ ΝΕΑ", 22-24/4/2011). Ένα μικρό αφιέρωμα στις προσπάθειες που έγιναν στον κινηματογράφο για να "ζωντανέψει" ο Ιησούς περίπου 2000 χρόνια μετά τη σταύρωσή του.













Ο Ιησούς στην οθόνη (και η «κατάρα» του)*

Του Ακη Καπράνου

ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ: Παρασκευή 22 Απριλίου 2011

1.O τζιµ Καβίζελ στα «Πάθη  του Χριστού»  2.ο τζέφρι Χάντερ στον  «Βασιλιά των Βασιλέων»  3. ο ρόµπερτ Πάουελ στον  «ίησού από τη ναζαρέτ»  4. ο Μαξ Φον Σίντοφ στην  «Πιο όµορφη ιστορία του  κόσµου»  5.ο Γουίλεµ νταφόε στον  «τελευταίο Πειρασµό»  6. ο αλέξης Γκόλφης στο «ο  Χριστός ξανασταυρώνεται»

«Ύποπτα» ατυχήµατα, ασθένειες, τραυµατισµοί, καριέρες στον κατήφορο. Ο ρόλος του Θεανθρώπου σπάνια υπήρξε «τυχερός» για τους ηθοποιούς που τον ερµήνευσαν στη µικρή και τη µεγάλη οθόνη 

Η Ρωµαιοκαθολική Εκκλησία δεν είδε µε καλό µάτι το σινεµά – αντιθέτως το «στόλισε» ως αιρετικό λίγο µετά την προβολή της πρώτης ταινίας των αδελφών Λιµιέρ. Και, για να είµαι ειλικρινής, δεν νοµίζω ότι το έκανε από ενστικτώδη συντηρητισµό: η Εκκλησία είδε πολύ νωρίς πως το σινεµά ήταν ικανό να αποτελέσει από µόνο του ένα ιδιότυπο «θρήσκευµα». Είχε, δηλαδή, απόλυτο δίκιο! Ξάφνου, εφευρίσκεται ο όρος «σταρ» – οι πρωταγωνιστές του βωβού κινηµατογράφου (που σαρώνει) βρίσκονται, έστω σηµειολογικά, στους ουρανούς. Και το Χόλιγουντ γίνεται ο νέος τόπος προσκυνήµατος, αφού ως τέτοιος λατρεύεται από εκατοµµύρια ανθρώπους που ελπίζουν σε µια θέση στον κινηµατογραφικό ήλιο. Οµως και η ίδια η Εβδοµη Τέχνη γνώριζε πως για να κατακτήσει πραγµατικά τον κόσµο χρειαζόταν και τη σιωπηλή στήριξη του κλήρου. Ετσι, άρχισαν να στήνονται οι πρώτες ταινίες θρησκευτικού περιεχοµένου (ο πρώτος Χριστός στο σινεµά εµφανίζεται το 1897!). Σινεµά άλλωστε σηµαίνει (και) θέαµα: η Βίβλος προσφέρεται – και δεν χρειάζεται να δώσεις δεκάρα για πνευµατικά δικαιώµατα. Και αν η τελευταία παρατήρηση σας µοιάζει µε ύβρι, πιθανότατα δεν είστε µόνος: λίγοι ηθοποιοί ενσάρκωσαν τον Ιησού στη µεγάλη (και µικρή) οθόνη, βγάζοντάς την καθαρή. Ισως Κ ά π ο ι ο ς να ενοχλήθηκε. Ορίστε µερικά από τα πιο χαρακτηριστικά παραδείγµατα.

Τζιμ Καβιζελ
Ταινία: «Τα Πάθη Του Χριστού» (2004), του Μελ Γκίµπσον
Το να σε χτυπήσει µία φορά κεραυνός είναι ατυχία, συµφωνούµε. ∆εύτερη όµως;Γίνεται να παίξεις τον Χριστό τόσο άσχηµα ώστε να εκνευρίσεις ακόµα και τον ίδιο; Αυτή τη δικαιολογία σκαρφίστηκε πάντως ο – προφανώς αστειευόµενος – πρωταγωνιστής της ιδιόµορφης, αυστηρώς καθολικής, παραγωγής του Γκίµπσον που, µαζί µε τον κεντρικό της ήρωα, ανασταίνει νεκρές γλώσσες (οι ηθοποιοί µιλούν Ρωµαϊκά και Αραµαϊκά) και νεκρά κινηµατογραφικά είδη: σκεφτείτε πως σε µια εποχή κατά την οποία το θρησκευτικό έπος θεωρούνταν «νεκρό» εµπορικά, το φιλµ γνώρισε σαρωτική επιτυχία και σήµερα αποτελεί την πιο πετυχηµένη ανεξάρτητη – και µάλιστα, µη αγγλόφωνη – παραγωγή όλων των εποχών, µε εισπράξεις που ξεπερνούν τα εξακόσια εκατοµµύρια δολάρια. Παρ' όλα αυτά, λέτε ο Τζιµ Καβίζελ (ο οποίος, µεταξύ των άλλων, έβγαλε τον ώµο του στον σταυρό και υπέφερε από υποθερµία και πνευµονία κατά τη διάρκεια των γυρισµάτων) να είχε δίκιο;

ΡΌΜΠΕΡΤ παόυελ
Ταινία - σειρά: «Ο Ιησούς από τη Ναζαρέτ» (1977), του Φράνκο Τζεφιρέλι
Ο Χριστόςπολλώνγενεών, ο πιοπιστός στα συγγράµµατα, από τονπιο ταλαντούχο, µα και αφοσιωµένο πιστό της Καθολικής Εκκλησίας, τον Φράνκο Τζεφιρέλι που επέλεξε τον Πάουελ για τα όµορφα γαλανά του µάτια – τα οποία και, κατ' εντολήν του σκηνοθέτη, σπανίως ανοιγόκλεινε. Ο Πάουελ ζει σήµερα στην Αγγλία, κάνοντας εκφωνήσεις στη ραδιοφωνική συχνότητα του BBC4, γιατί η κινηµατογραφική καριέρα του ουδέποτε ευδοκίµησε: ο ρόλος του Ιησού τού την κατέστρεψε γιατί, πολύ απλά, κανένας παραγωγός δεν µπορούσε να τον φανταστεί σε κάποιον διαφορετικό ρόλο. 

  


αλέξης ΓΚΌΛΦΗΣ
Σειρά: «Ο Χριστός ξανασταυρώνεται» (1975), του Βασίλη Γεωργιάδη
ΟπωςκαιµετονΡόµπερτ Πάουελ, έτσι και µε τον Γκόλφη: η καριέρα του πήρετην κάτω βόλτα µετάτην ολοκλήρωση της σειράς, αφού δεν µπορούσε να βρει δουλειά – δηλαδή ρόλο. ∆υστυχώς, το τέλος του ήταν τραγικό. Τον Αύγουστο του 2007 το πτώµα ενός άστεγου µεταφέρεται από την Πλατεία Κολιάτσουστο νεκροτοµείο, όπου και θα παραµείνει για δύο ολόκληρους µήνες. Κανείς δεν βρίσκεται να αναγνωρίσει τον χαρισµατικό ηθοποιό που πριν από τρεις δεκαετίες µάγευε το τηλεοπτικό κοινό.
Μαξ Φον ΣΊΝΤΟΦ


Ταινία: «Η πιο όµορφη ιστορία του κόσµου» (1965), του Τζορτζ Στίβενς
Η φωτεινή εξαίρεση. Εδώ ο Μαξ Φον Σίντοφ δίνει µία από τις πιο πολυσύνθετες ερµηνείες της καριέρας του ως Χριστός. Ενας Χριστός εγκρατής και παράξενα απόκοσµος. Λίγα χρόνια µετά, στο σετ του «Εξορκιστή», ο σκηνοθέτης Γουίλιαµ Φρίτκιν συζητά τον οµώνυµορόλο µε τον Σίντοφ και ο τελευταίος του αποκαλύπτει πως δεν πιστεύει στον ∆ιάβολο. «Μα, πώςέπαιξες τονΧριστό;»τον ρωτά ο σκηνοθέτης. «Νεαρέ µου, τον έπαιξα ως άντρα, όχι ωςΘεό» απαντά ο σουηδός πρωταγωνιστής. Ισως και γι' αυτό να τη γλίτωσε – η καριέρα του δεν εξέπνευσε ποτέ!
Κλοντ Χίτερ
Ταινία: «Μπεν Χουρ» (1959), του Γουίλιαµ Γουάιλερ
Οι παραγωγοί του «Μπεν Χουρ» είχαν να αντιµετωπίσουν ένα µεγάλο πρόβληµα: ποιος ηθοποιός θα µπορούσε να φανεί πειστικός; Πώς ο θεατής θα µπορούσε να πειστεί πως, ναι, αυτός ο Χριστός θα µπορούσε να υποβάλει ακόµα και τον Τσάρλτον Ιστον; Η λύση βρίσκεται στο πρόσωπο του Κλοντ Χίτερ, ηθοποιού σε σαπουνόπερες, απόφαση που η παραγωγή «προµοτάρει» µε εντυπωσιακά δελτία Τύπου. Λογαριάζουν όµως χωρίςτον σκηνοθέτη Γουίλιαµ Γουάιλερ που θα αποφασίσει να φιλµάρει µόνο το πίσω µέρος του κεφαλιού του!
ΤΖΕΦΡΊ Χαντερ
Ταινία: «Ο Βασιλεύς των Βασιλέων» (1961), του Νίκολας Ρέι
Γνωστός κυρίως από τη συµµετοχή του σε κλασικά γουέστερν (ανάµεσά τους και «Η αιχµάλωτη της ερήµου» του Τζον Φορντ), ο Τζέφρι Χάντερ θα αναγκαστεί να γυρίσει τη σκηνή της σταύρωσης δύοφορές. Ο λόγος; Το... τριχωτό τουστήθος που θα ενοχλήσει το κοινό µιας δοκιµαστικής προβολής. Η ταινία θα γνωρίσει επιτυχία, η καριέρα του ίδιου όµως ανεξήγητα (;) θα πάρει την κατιούσα. Θα ακολουθήσουν εµφανίσεις στην τηλεόραση και σε φτηνιάρικες ιταλικές παραγωγές µέχρι τον αιφνίδιο θάνατό του, το 1969, σε ηλικία 42 ετών. Ενα εγκεφαλικό επεισόδιο θα προκαλέσει την πτώση του και τον θανάσιµο τραυµα
τισµό του από αιχµηρό αντικείµενο. Το κεφάλι του θα σπάσει και µια µέρα αργότερα θα πεθάνει από εγκεφαλική αιµορραγία. Τροµακτικό, έτσι;
ΓΟΥΊΛΕΜ ΝΤΑΦΟΕ
Ταινία: «Ο τελευταίος πειρασµός» (1988), του Μάρτιν Σκορσέζε
Θεάνθρωπος: σύνθετη λέξη από το Θεός και το Ανθρωπος, καλό είναι οι πιστοί να µην το ξεχνούν. Ο δε Χριστός του Νίκου Καζαντζάκη συγκρούεται διαρκώς µε τηνατελή ανθρώπινη φύση τουκαι, υπερνικώντας την, γίνεται ένας Μεσσίας µε τον οποίο µπορεί να ταυτιστεί και ο πλέον «αµαρτωλός» – λογικό να γοητεύσει τον Μάρτιν Σκορσέζε που θαεπιλέξει για τον πρώτο ρόλο τον σπουδαίο Γουίλεµ Νταφόε. ∆υστυχώς, µια ξαφνική αλλεργία θα τον αφήσει τυφλό απότο ένα µάτι κατά τη διάρκεια του µεγαλύτερου µέρους των γυρισµάτων. Ακόµη χειρότερα, κανείς δεν θα προσέξει την ερµηνεία του: οι σκοταδιστικού τύπου – και εντελώς αντιχριστιανικές – αντιδράσεις σε Αµερική και Ευρώπη θα κυριαρχήσουν. Στη χώρα µας, κινηµατογράφοι θα πυρποληθούν και θεατέςθα κακοποιηθούν από τους πιστούς µιας θρησκείας που κήρυξε την 
αδελφοσύνη όσο λίγες. 







 *: Τα στιγμιότυπα είναι από τις δύο πιο σημαντικές, κατά τη γνώμη μου, ταινίες που έγιναν για τον Χριστό, το "Jesus Christ Superstar" και "Ο τελευταίος πειρασμός" ("The Last Temptation of Christ"). Αναζητήστε τις στα βιντεοκλαμπ γιατί δεν τις προβάλλουν στην τηλεόραση.

Τρίτη 12 Απριλίου 2011

ένα Πευκόπουλο ομιλεί ...

"Πολιτιστική"... 
Τόσα πράγματα και τόσες εικόνες. Από πού ν' αρχίσω... Και πού να τελειώσω.... 
Εδώ σ' αυτή την ομάδα έμαθα πολλά. Έμαθα πρώτα απ' όλα να κοινωνικοποιούμαι, έμαθα να κάνω φίλους, έμαθα να ενώνομαι με άτομα, να κρίνω, έστω και λίγο, γιατί κανείς μας δεν μπορεί να κρίνει κανέναν. Έμαθα να έχω ιδανικά, αξίες, όνειρα και στόχους. Έμαθα να μοιράζομαι αισθήματα. Έμαθα να γίνομαι ένας άλλος εαυτός. Έμαθα ότι όλοι πρέπει να πιεζόμαστε, έστω και λίγο, για να πετύχουμε. Έμαθα ότι η ζωή δεν είναι μονότονη και ίδια. Έμαθα πως τη ζωή εσύ την ορίζεις. Έμαθα τι θα πει θέατρο. Αυτή η ευχαρίστηση, αυτή η απόλαυση του ήχου, όταν ο κόσμος σε χειροκροτεί. Έμαθα και είδα πολλά βλέμματα, όταν ανεβαίνουν στη σκηνή να αλλάζουν εντελώς, είδα βλέμματα με ιδανικά, με αισθήματα, βλέμματα αληθινά. Γιατί σήμερα ζούμε λίγο - πολύ μέσα στο ψέμα, όσο κι αν πονάει αυτό. 
Έμαθα να έχω άγχος, στο σωστό βαθμό, για το αν όλα θα πάνε καλά. Ίσως εδώ έμαθα να έχω θέληση και όρεξη για κάτι. Ίσως εδώ, κάτω από αυτές τις συνθήκες, έμαθα να γίνομαι καλύτερος άνθρωπος, έμαθα να προοδεύω. Εδώ, σ' αυτό τον χώρο, έζησα στιγμές αξέχαστες, στιγμές που χαράχτηκαν μέσα μου και δεν θα εξαφανιστούν ποτέ. Τόσα γέλια, τόσες χαρές, τόση πίεση, τόσο άγχος... Όλα αυτά με γέμισαν αισθήματα άπιαστα για μερικούς ανθρώπους...
Σε αυτή την ομάδα έμαθα πως ό,τι θέλεις το μπορείς. Πολλές φορές υπήρξαν διαφωνίες και φωνές που μας έκαναν να στεναχωριόμαστε και να θέλουμε να τα παρατήσουμε. Όμως ξέρετε τι μας κρατάει εκεί; Η αγάπη μας για το θέατρο και η αγάπη μας γι΄'  αυτούς τους ανθρώπους που δημιούργησαν την πολιτιστική ομάδα, που αγωνίζονταν για μας καθημερινά. 
Εδώ έμαθα να παλεύω και να μην το βάζω κάτω, ακόμα κι αν βρίσκομαι σε αδιέξοδο. Έμαθα ότι ένωση και ομάδα είναι νοήματα δύσκολα και θέλουν κόπο και υπομονή. Εδώ έμαθα να γελάω με την ψυχή μου, να περνάω, όσο μπορώ, καλά και να μάχομαι όλο και για κάτι καλύτερο. Έμαθα πως, όσο και αν δύσκολα μου φαίνονται όλα κάποιες φορές, είναι καλό, ίσως και τέλειο, να έχω ελπίδες. 
Θα ήθελα κυρία Γ., κυρία Π., κύριε Μ., κύριε Κ., να σας ευχαριστήσω για όλα όσα μου μάθατε φέτος... Μακάρι αυτή η ομάδα να μείνει για πάντα έτσι, ενωμένη και γερή, όμως όλοι μεγαλώνουμε και η συνέχεια είναι άγνωστη και, όσο μεγαλώνω, φοβάμαι ότι ο κόσμος είναι ύπουλος, κρύβει παγίδες, κρύβει ψέματα...
Όμως εμείς μάθαμε επίσης σ' αυτή την ομάδα να ζούμε τη στιγμή σαν να είναι η τελευταία, με τρέλα, κουράγιο, ελπίδες, όνειρα, ιδανικά, αξίες, γέλιο και πολλή αγάπη.
γράμμα
από ένα μέλος της Πολιτιστικής Ομάδας 
2ου Γυμνασίου Πεύκης

NΟΜΟΣ ΤΗΣ ΖΟΥΓΚΛΑΣ ΚΑΙ ΝΟΜΟΣ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ

Δευτέρα 11 Απριλίου 2011

Εικόνες που μιλάνε, που γελάνε, που χαζεύουν...


Μια σκανταλιά έσωσε τον φωτογράφο




Μαύρη µαυρίλα πλάκωσε θα ήταν η πρώτη σκέψη αν… ένα µικρό αγόρι µε κατακόκκινη µπλούζα δεν τρύπωνε ανάµεσα στις µαυροφορούσες γυναίκες. Εκείνες βέβαια, αφοσιωµένες στην προσευχή καθώς είναι – η οποία παρεµπιπτόντως διακόπτει για λίγο τις αντικυβερνητικές διαδηλώσεις στη Σαναά, στην Υεµένη – ούτε που έχουν πάρει χαµπάρι τα σκέρτσα του λιλιπούτειου διαδηλωτή. Το έµπειρο µάτι του φωτογράφου όµως διέκρινε αµέσως τη χρωµατική αντίθεση. Και δεν άφησε την ευκαιρία να πάει χαµένη: ποιος θα θυµόταν αυτήν τη φωτογραφία, και αυτήν τη στιγµή, αν ήταν βουτηγµένη στο απόλυτο µαύρο;





Γαλήνη και ασφάλεια στη µητρική αγκαλιά



Το γοριλλάκι που κοιµάται γαλήνια στην αγκαλιά της υπερήφανης µητέρας του, της Νγιοκούµι, γεννήθηκε στον ζωολογικό κήπο της Ζυρίχης.

Η Νγιοκούµι το γέννησε µία ηµέρα πριν από τα 10α γενέθλιά της, το περασµένο Σάββατο. Φωτογραφήθηκε χθες και οι κτηνίατροι δεν έχουν καταφέρει να το πλησιάσουν, έτσι δεν γνωρίζουν το φύλο του και δεν το έχουν βαφτίσει ακόµη. Ο πατέρας είναι ένας 34χρονος ασηµόραχος γορίλλας των δυτικών πεδιάδων, οι οποίοι απειλούνται µε εξαφάνιση εξαιτίας των εκτεταµένων καταστροφών του βιοτόπου τους και του εντατικού κυνηγιού τους από τον άνθρωπο. Ζουν σε µικρές κοινωνικές οµάδες και το µικρό έχει γίνει πολύ καλά αποδεκτό από τους υπόλοιπους γορίλλες του ζωολογικού κήπου, οι οποίοι φαίνεται ότι εγκρίνουν αυτή τη νέα προσθήκη στον ολιγάριθµο πληθυσµό τους.


Ουράνια φαντασµαγορία



Το Βόρειο Σέλας φωτίζει τον ουρανό πάνω από το χωριό Ερσφιορντµπότν, κοντά στο Τρόµσε της Βόρειας Νορβηγίας. Πρόκειται για ένα από τα πιο φαντασµαγορικά φαινόµενα που προσφέρει η φύση, είχε κινήσει το ενδιαφέρον των ανθρώπων από την αρχαιότητα και ήταν γνωστό στους αρχαίους Ελληνες. Αποκαλείται και Πολικό Σέλας, καθώς υπάρχει και το Νότιο Σέλας που εµφανίζεται στον Νότιο Πόλο και οφείλεται στη φωταύγεια των ανώτερων στρωµάτων της ατµόσφαιρας λόγω του βοµβαρδισµού τους από ηλεκτρόνια που προέρχονται από ρεύµατα φορτισµένων σωµατιδίων από τον Ηλιο. Τα ρεύµατα αυτά αποκαλούνται ηλιακός άνεµος ή µαγνητική καταιγίδα και η ισχύς τους είναι ανάλογη µε τη δραστηριότητα του Ηλίου. Οµως το φαινόµενο συνδέθηκε επίσης µε πολλές δεισιδαιµονίες των βόρειων λαών. Οταν εµφανιζόταν, οι Λάπωνες έκρυβαν γυναίκες και παιδιά, σταµάταγαν τα έλκηθρα και µάζευαν τα κουδούνια για να µη γίνουν αντιληπτοί από το Σέλας και τους πάρει. 



Το χρωµατικό µεγαλείο του γαλαξία Ανδροµέδα



Είναι ο πιο κοντινός µας γαλαξίας. Η Ανδροµέδα, που σε αυτή τη φωτογραφία του Ευρωπαϊκού Οργανισµού Διαστήµατος ξεδιπλώνει ολόκληρο το χρωµατικό της µεγαλείο. Δύο τηλεσκόπια που βρίσκονται σε τροχιά γύρω από τη Γη έστρεψαν πάνω της τα παρατηρησιακά τους όργανα ταυτόχρονα, συλλαµβάνοντας τις εκπεµπόµενες ακτινοβολίες που διατρέχουν τον γειτονικό γαλαξία. Το πορτοκαλί χρώµα είναι υπέρυθρη ακτινοβολία που εκπορεύεται από σύννεφα σκόνης τα οποία εργάζονται ακούραστα για να δηµιουργήσουν καινούργια αστέρια.

Το µπλε χρώµα είναι ακτίνες Χ που γνωρίζουµε ότι εκπέµπονται από αστέρια κατά το τέλος της ζωής τους. Τις εκπέµπουν όταν εκρήγνυνται ή όταν έχουν εµπλακεί µεταξύ τους σε µια βαρυτική µάχη µέχρι θανάτου. 



Το κορίτσι και το άλογο


Αν φορούσε µαύρο παλτό και καπέλο, κρατούσε µαύρη µεγάλη τσάντα και οµπρέλα, θα ήταν απολύτως φυσιολογικό να αιωρείται χαριτωµένα. Δεν είναι όµως η Μαίρη Πόπινς, και αντί οµπρέλας κρατά την ουρά ενός αλόγου. Είναι βέβαιο πως εδώ κάτι συµβαίνει· κάτι όχι και τόσο µαγικό, αλλά οπωσδήποτε καλλιτεχνικό. Ο Λι Ουέι, ο δηµιουργός αυτής της οφθαλµαπάτης, έχει αφιερώσει τη ζωή του σε ό,τι ο ίδιος ονοµάζει συνδυασµό παραστατικής τέχνης και φωτογραφίας. Και για να λυθεί κάθε ίχνος απορίας, τα µοντέλα του Ουέι, όπως το κοριτσάκι της φωτογραφίας, είναι συνήθως ακροβάτες, οι οποίοι ισορροπούν πάνω σε σκαλωσιές ή κρέµονται από µεταλλικά καλώδια τα οποία εξαφανίζονται ως διά µαγείας και... τεχνολογίας κατά την επεξεργασία της εικόνας. «Η καλλιτεχνική µου γλώσσα είναι οικουµενική και σχετίζεται µε ζητήµατα κοινωνικά και πολιτικά, χρησιµοποιώντας σύµβολα κατανοητά από όλους», εξηγεί ο κινέζος δηµιουργός, ο οποίος δηλώνει λάτρης της επικίνδυνης πλευράς της ζωής.


Του φεγγαριού το τάσι




Πανσέληνος, ολική έκλειψη Σελήνης και χειµερινό ηλιοστάσιο µαζί… Μπορεί να µην είχαµε την ευκαιρία εδώ στην Ελλάδα να απολαύσουµε τη δεύτερη (επρόκειτο να αρχίσει στις 8:33 σήµερα το πρωί, πολύ αργά για τους δικούς µας ουρανούς, ιδανικά για τους ουρανούς της Ανατολικής Ασίας, της Αυστραλίας, της Βορειοδυτικής Ευρώπης και της Αφρικής καθώς και τµήµατος της Βόρειας Αµερικής), αλλά αυτό δεν εµποδίζει κανέναν ούτε να αφήσει απόψε, καιρού επιτρέποντος, το βλέµµα του να χαθεί στο φεγγάρι (όπως κάνουν οι περιπατητές µε τα χιονοπέδιλα στην Αρόζα της Ελβετίας) ούτε να κάνει εκείνη την ώρα µια φαινοµενικά παράλογη αλλά δικαιωµατικά ανθρώπινη ευχή – να ζήσει την επόµενη σύµπτωση πανσελήνου, ολικής έκλειψης και χειµερινού ηλιοστασίου στις 21 ?εκεµβρίου του 2094!






Κυριακή 10 Απριλίου 2011

"Είναι ο Θεός συμβατός με τη Δημοκρατία;" ("ΤΑ ΝΕΑ", 7/4/2011)


«Είναι ο Θεός συµβατός µε τη Δηµοκρατία;»


ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ στα "ΝΕΑ"  Πέμπτη 7 Απριλίου 2011

«Ο ρόλος της θρησκείας πρέπει να είναι  καθαρά ιδιωτικός», πιστεύει ο ιταλός  διανοούµενος Πάολο Φλόρες Ντ’ Αρκάις,  ο οποίος στο βιβλίο του «Υπάρχει Θεός;»  αντιµετώπισε διαλογικά τον Γιόζεφ  Ράτσινγκερ, προτού εκείνος εκλεγεί Πάπας.  «∆εν λέω ότι δεν είναι επιτρεπτή η δηµόσια  λατρεία, απλώς ότι ο Θεός πρέπει να  εξοριστεί από τη δηµόσια σφαίρα»
Η θρησκεία, η επιστήµη, η ψήφος, ακόµη και η ευθανασία τέθηκαν στο τραπέζι µιας ενδιαφέρουσας συζήτησης στη Στέγη Γραµµάτων και Τεχνών, µε πρωταγωνιστή τον ιταλό διανοούµενο Πάολο Φλόρες Ντ’ Αρκάις 
«Πρέπει να έχουµε το θάρρος να θέσουµε το πρόβληµα µε ριζοσπαστικούς όρους:είναι ο Θεός συµβατός µε τη Δηµοκρατία;». Αυτό το προκλητικό ερώτηµα έθεσε ο Πάολο Φλόρες Ντ’ Αρκάις, ιταλός διανοούµενος που πήρε µέρος σε ανοιχτή για το κοινό συζήτηση στη Στέγη Γραµµάτων και Τεχνών, στο πλαίσιο της σειράς «Λέξεις και Σκέψεις». 

Η απάντηση που δίνει ο ίδιος είναι ότι µόνο µε αυστηρούς περιορισµούς συµβιβάζεται ο Θεός µε τη Δηµοκρατία. Γιατί «η Δηµοκρατία είναι το πρώτο πολίτευµα που στηρίζεται στην αυτονοµία του ανθρώπου και στο οποίο ορίζουµε εµείς τον νόµο, όχι το θέληµα του Θεού». 

Ο Πάολο Φλόρες Ντ’ Αρκάις που δίδαξε Ηθική Φιλοσοφία στο Πανεπιστήµιο La Sapienza της Ρώµης και διευθύνει το περιοδικό «MicroMega» έγινε διεθνώς γνωστός από το βιβλίο του «Υπάρχει Θεός;» (2006), το οποίο ήταν ένας διάλογος ανάµεσα στον ίδιο και τον Γιόζεφ Ράτσινγκερ, προτού ο τελευταίος εκλεγεί Πάπας. «Ο ρόλος της θρησκείας πρέπει να είναι καθαρά ιδιωτικός» πιστεύει. 

«Δεν λέω ότι δεν είναι επιτρεπτή η δηµόσια λατρεία, απλώς ότι ο Θεός πρέπει να εξοριστεί από τη δηµόσια σφαίρα. Η Δηµοκρατία δεν στηρίζεται µόνο στην ψήφο, γιατί αυτό θα ήταν απλώς µια σχέση δύναµης, µια σχέση αριθµών. Στηρίζεται στη λήψη αποφάσεων µέσω διαλόγου, σε µια διαδικασία στην οποία µετέχουν όσο περισσότεροι γίνεται, µε λογικά επιχειρήµατα. 

Αν σε έναν διάλογο υπάρχει η θέση “έτσι το θέλει ο Θεός”, τότε δεν υπάρχει διάλογος»...

«Αν σε έναν διάλογο υπάρχει η θέση “έτσι το θέλει ο Θεός”, τότε δεν υπάρχει διάλογος», σχολίασε ο ιταλός διανοούµενος Πάολο Φλόρες Ντ’ Αρκάις


Σχολιάζω: 

   "Έτσι το θέλει ο Θεός" κι επειδή ο Θεός τη θέλησή του δεν την διαπραγματεύεται, δεν την συζητά δηλαδή μήπως και την αλλάξει (συζήτηση, διαπραγμάτευση, άρα και πιθανότητα ν' αλλάξει μια σκέψη, μια γνώμη, ακόμη και μια πράξη αυτό ακριβώς είναι και το κύριο χαρακτηριστικό του διαλόγου και της δημοκρατίας) έχω την εντύπωση ότι η πίστη στο θείο δεν έχει και πολλή σχέση με τη δημοκρατία. Η δημοκρατία, που είναι επίτευγμα του ανθρώπινου πολιτισμού, αντίθετα με τη θρησκευτική πίστη που είναι ακλόνητη, εξυπακούει τον κλονισμό μιας γνώμης, γιατί πάντα είναι υπό την αίρεση ότι μπορεί να συμπληρωθεί, να αλλάξει, ακόμα και να ανατραπεί μέσα από το διάλογο. Και τον διάλογο τον κάνουν μόνοι τους οι άνθρωποι με την προϋπόθεση ότι ανέχονται και αποδέχονται τους συνομιλητές τους να έχουν διαφορετική άποψη, διαφορετική ιδέα και διαφορετική πρόταση και τους αναγνωρίζουν το δικαίωμα να τις εκφράζουν. Η θρησκευτική πίστη, όσο και ανεκτική να είναι, κρατάει ένα μίνιμουμ αρχών που είναι και παραμένουν αδιαπραγμάτευτες, π.χ. ο μονοθεϊστής πιστός, όταν και αν συγκρουσθεί με τον πολυθεϊστή, δεν αναρωτιέται και δεν συζητάει για την πίστη του στον
 έναν θεό, αλλιώς τι μονοθεϊστής θα ήτανε;
   Εδώ σταματάω, υπενθυμίζοντας απλώς τους θρησκευτικούς φανατισμούς που, όπως θυμόσαστε σαΐνια μου στο μάθημα της ιστορίας, μάλλον αίμα και συμφορές κληροδότησε στον κόσμο μας, και συνεχίζει να κληροδοτεί ακόμα και στις μέρες μας όπου στη Γης συνεχίζουν να σκοτώνονται οι άνθρωποι προτάσσοντας στους πολέμους τους τα θρησκευτικά τους "πιστεύω".    

Τετάρτη 6 Απριλίου 2011

Φωτογραφίες που μ' αρέσουν...







Σαν σήμερα στις 6 Απριλίου του 1941, άρχισε μια μεγάλη νύχτα...



Η γερμανική επίθεση κατά της Ελλάδας

Εκδηλώθηκε στις 5:15 το πρωί της 6ης Απριλίου 1941 στα οχυρά της Θράκης και της Ανατολικής Μακεδονίας, 45 λεπτά πριν από την προβλεπόμενη ώρα στη γερμανική διακοίνωση που είχε επιδοθεί νωρίτερα στον πρωθυπουργό Αλέξανδρο Κορυζή από τον γερμανό πρεσβευτή στην Αθήνα πρίγκηπα Έρμπαχ. Επιδίδοντας το τελεσίγραφο, ο Έρμπαχ τόνισε στον Κορυζή ότι ο πόλεμος δεν στρεφόταν κατά της Ελλάδας, αλλά κατά της Αγγλίας, που είχε σπεύσει προς βοήθεια της χώρας μας με 62.000 άνδρες και μεγάλη αεροπορική δύναμη. Ο Κορυζής είπε το δεύτερο ΟΧΙ, αυτή τη φορά στην ιταμή ναζιστική πρόκληση. Η γερμανική επίθεση κατά της Ελλάδας αποτελεί συνέχεια του ελληνοϊταλικού πολέμου, που ξεκίνησε την 28η Οκτωβρίου 1940 με τηνιταλική επίθεση στα ελληνοαλβανικά σύνορα.

Η γερμανική επίθεση είχε την κωδική ονομασία «Μαρίτα» και η εντολή για τη σχεδίασή της είχε δοθεί από τον Χίτλερ στις 13 Δεκεμβρίου 1940. Στόχος του γερμανού δικτάτορα ήταν η βοήθεια προς τον σύμμαχό του Μουσολίνι που ήταν στριμωγμένος από τους Έλληνες στην Αλβανία και η εξασφάλιση των νώτων του ενόψει της επικείμενης επίθεσής του στη Ρωσία (Επιχείρηση «Μπαρμπαρόσα»). Το σχέδιο «Μαρίτα» δεν αφορούσε μόνο την Ελλάδα, αλλά και τη Γιουγκοσλαβία, τις μόνες χώρες των Βαλκανίων μαζί με την Τουρκία που δεν είχαν συμμαχήσει με τον Άξονα.

Τον διμέτωπο αγώνα κατά της Γιουγκοσλαβίας και της Ελλάδας ανέλαβε η γερμανική 12η Στρατιά υπό τον στρατάρχη Λιστ, ο οποίος είχε στη διάθεσή του 680.000 άνδρες, 1.200 τανκς και 700 αεροπλάνα. Η χώρα μας παρέταξε 70.000 άνδρες στα οχυρά των ελληνοβουλγαρικών συνόρων με επικεφαλής τον υποστράτηγο Κωνσταντίνο Μπακόπουλο, καθώς ο κύριος όγκος του ελληνικού στρατού μαχόταν τους Ιταλούς στην Αλβανία. Οι αγγλικές δυνάμεις έλεγχαν τον άξονα Τεμπών - Βερμίου, όμως το κέντρο του μετώπου ήταν ασθενές και η Θεσσαλονίκη ανοχύρωτη πόλη.

Η γερμανική επίθεση εκδηλώθηκε στο μέτωπο της ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης κατά μήκος της λεγόμενης «γραμμής Μεταξά», ενός φιλόδοξου οχυρωματικού έργου στα πρότυπα της γραμμής Μαζινό, που είχε κατασκευαστεί με πρωτοβουλία του δικτάτορα Ιωάννη Μεταξά ως ασπίδα αποτροπής του βουλγαρικού κινδύνου. Ταυτόχρονα, γερμανικά αεροσκάφη βομβάρδισαν τον Πειραιά και τις ακτές έως τον Ναύσταθμο, προκαλώντας ανθρώπινα θύματα και τεράστιες ζημιές.

Οι υπερασπιστές των Οχυρών (Νυμφαία, Εχίνος, Λίσε, Περιθώρι, Ρούπελ, Πυραμιδοειδές κ.ά.) αμύνθηκαν σθεναρά για τρεις ημέρες στις αλλεπάλληλες επιθέσεις των υπέρτερων γερμανικών δυνάμεων. Κάμφθηκαν μόνο όταν οι τεθωρακισμένες γερμανικές μεραρχίες, μετά την αστραπιαία κατάρρευση του νότιου Γιουγκοσλαβικού μετώπου, εισέδυσαν στα Σκόπια και από την κοιλάδα του Αξιού πέρασαν τα ελληνογιουγκοσλαβικά σύνορα στις 8 Απριλίου, παρακάμπτοντας τη «γραμμή Μεταξά». Τα μεσάνυχτα της ίδιας μέρας τα γερμανικά στρατεύματα εισήλθαν στη Θεσσαλονίκη και κατέλαβαν την πόλη.

Οι υπερασπιστές της «γραμμής Μεταξά», περικυκλωμένοι πλέον, έλαβαν εντολή από τον αρχιστράτηγο Παπάγο να συνθηκολογήσουν (9 Απριλίου). Τον ηρωισμό τους αναγνώρισαν ακόμη και οι αντίπαλοί τους με εκδηλώσεις θαυμασμού και τιμητικά αγήματα για τους αιχμαλώτους έλληνες μαχητές. Οι ελληνικές απώλειες σε όλο το μέτωπο της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης ανήλθαν σε περίπου 1.000 νεκρούς και τραυματίες. Οι αντίστοιχες γερμανικές ανήλθαν σε 555 νεκρούς, 2134 τραυματίες και 170 αγνοούμενους, αριθμός που αντιστοιχεί στο μισό των συνολικών απωλειών τους στη διάρκεια της επιχείρησης «Μαρίτα», γεγονός που καταδεικνύει το μέγεθος της ελληνικής αντίστασης.
Κατά τις επόμενες μέρες, η προέλαση των Γερμανών προς Νότο υπήρξε ραγδαία, με την κατάρρευση και του μετώπου της Αλβανίας. Έως τις 27 Απριλίου είχε καταληφθεί ολόκληρη η ηπειρωτική Ελλάδα και η χώρα βρέθηκε υπό τριπλή κατοχή: γερμανική, ιταλική και βουλγαρική.
 Σχολιάζω: Σαν σήμερα λοιπόν πριν από 70 χρόνια άρχισε μια μεγάλη νύχτα που κράτησε τρεισήμισι χρόνια αλλά φοβάμαι ότι τις επιπτώσεις αυτής της νύχτας ακόμη τις πληρώνουμε. Κι αυτό γιατί α) η χώρα μας ποτέ δεν αποζημιώθηκε από τους Γερμανούς ούτε για τις υλικές καταστροφές και λεηλασίες της όποιας τότε κρατικής περιουσίας μας, ούτε για τους χιλιάδες νεκρούς συμπατριώτες μας της Κατοχής. β) αυτή ακριβώς η περίοδος της Κατοχής αποτέλεσε και την περίοδο όπου ξεμύτισε ο νέος διχασμός που ταλαιπωρεί ακόμα και τις σημερινές γενιές των Ελλήνων, ο διχασμός ανάμεσα στην Αριστερά και τη Δεξιά, όπως συνηθίσαμε να ορίζουμε την αντίθεση ανάμεσα σ' εκείνους που οραματίσθηκαν μια πατρίδα ανεξάρτητη και σ' εκείνους που πίστευαν ότι χωρίς τους ισχυρούς της Γης οι Έλληνες δεν μπορούν να ορθοποδήσουν. 
Για τις συνέπειες αυτής της περιόδου μπορείς να συμβουλευτείς την ετικέτα "Μαθαίνω το πότε" και ιδιαίτερα την ανάρτηση "Μια σπίθα φως σ' ένα σκοτάδι που φαινόταν παντοτινό". Όσο κι αν σου φανεί παράξενο, όλες οι μεταπολεμικές περιπέτειες του λαού μας και της πατρίδας μας σ' αυτήν την περίοδο οφείλονται. 
    

Κυριακή 3 Απριλίου 2011

"Μαγικές Μέδουσες" (από "ΤΑ ΝΕΑ"-on line, 3/4/2011)


«Μαγικές Μέδουσες»

Οι αρχαίοι Ελληνες τη φαντάζονταν ως γοργόνα. Η Μέδουσα, λέει ο µύθος, ήταν τόσο όµορφη που ο Ποσειδώνας για να την κατακτήσει µεταµορφώθηκεσε άλογο καιτην αποπλάνησε στον ιερό χώρο της Αθηνάς. Η θεά της σοφίας, πάλι, δεν είδε µε καθόλου καλό µάτι αυτή τη συνεύρεση και µην µπορώντας να τιµωρήσει τον Ποσειδώνα, ξέσπασε την οργή της στη Μέδουσα. Τη µεταµόρφωσε λοιπόν σε τέρας. Κάπως έτσι, µε φαντασίακαι ευρηµατικότητα, οι πρόγονοί µαςερµήνευσαν πώς κάτι τόσο όµορφο µπορεί να προκαλέσει τόσο µεγάλο πόνο. Ο,τι βρίσκεται πίσω από το τζάµι όµως, είναι παντελώς ακίνδυνο. Ετσι και οι «πολύχρωµες» µέδουσες που εκτίθενται για έναν χρόνο στο Ενυδρείο Θαλάσσιας Ζωής, στο Βερολίνο.
Στην πραγµατικότητα, τα ασπόνδυλα αυτά θαλάσσια ζώα µετά βίας διακρίνονται στο νερό. Λίγο το µπλε φόντο τηςδεξαµενής όµως,λίγο ο φωτισµός, ιδού οι «Μαγικές Μέδουσες». 

Ανακαλύφθηκε νέος γιγάντιος άγριος δεινόσαυρος (από το www.skai.gr)



Ανακαλύφθηκε νέος γιγάντιος άγριος δεινόσαυρος

Ήταν συγγενής του τρομερού Τυραννόσαυρου 



Ένα άγνωστο μέχρι τώρα αρπακτικό δεινόσαυρο, πιθανότατα εξίσου μεγάλο και τρομακτικό με το διάσημο (λόγω «Τζουράσικ Παρκ») Τυραννόσαυρο Ρεξ, ανακάλυψαν παλαιοντολόγοι στην Κίνα. 

Η διεθνής επιστημονική ομάδα, με επικεφαλής τον καθηγητή Ντέηβιντ Χόουν του πανεπιστημίου University College του Δουβλίνου, σε συνεργασία με τον κινέζο παλαιοντολόγο Χου Τσινγκ του Ινστιτούτου Παλαιοντολογίας Σπονδυλωτών και Παλαιοανθρωπολογίας του Πεκίνου, που παρουσίασαν το εύρημά τους στο παλαιοντολογικό περιοδικό «Cretaceous Research», σύμφωνα με το Γαλλικό πρακτορείο και το BBC, ονόμασαν το νέο δεινόσαυρο «Zhuchengtyrannus magnus» ή «μεγάλο τύραννο από το Τσουτσένγκ» (η περιοχή όπου βρέθηκε).

Ο σαρκοβόρος δεινόσαυρος, που ανήκε στην οικογένεια των θηροπόδων, είχε μήκος περίπου 11 μέτρα από το κεφάλι ως το τέλος της ουράς και ύψος γύρω στα τέσσερα μέτρα, ενώ ζύγιζε κοντά στους έξι τόνους. Περιφερόταν -προς κακή τύχη όποιου ζώου τον συναντούσε!- στη Βόρειο Αμερική και την Ασία κατά την ύστερη Κρητιδική περίοδο, πριν από 99 έως 65 εκατ. χρόνια. 

Τα θηρόποδα, στα οποία ανήκε και ο επίφοβος "βασιλιάς" των δεινοσαύρων, ο Τυραννόσαυρος (T.Rex), ήσαν ακαταμάχητοι κυνηγοί της λείας τους. Διέθεταν δυνατά και μεγάλα πίσω πόδια, μικρά χέρια με μεγάλα νύχια και τερατώδη σαγόνια με άμεσα θανατηφόρο δάγκωμα. Απόγονοι αυτών των ζώων είναι πιθανότατα τα σημερινά πουλιά. 

Οι παλαιοντολόγοι έβγαλαν τα συμπεράσματά τους σχετικά με το νέο δεινόσαυρο από λίγα μόνο οστά του κεφαλιού και του σαγονιού που έχουν στη διάθεσή τους και τα οποία είναι ελάχιστα εκατοστά μικρότερα σε μέγεθος σε σχέση με αυτά του Τυραννόσαυρου. «Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι ο 'μεγάλος τύραννος από το Τσουτσένγκ' ήταν πελώριος», δήλωσε ο Χόουν.