Πέμπτη 31 Μαρτίου 2011

31/3/1980: πεαίνει ο Τζέσε Όουενς, ο μαύρος αθλητής που θαύμασαν οι λαοί φίλων και αντιπάλων, αλλά όχι και οι ηγέτες τους.








Ο πρωταθλητής που κατόρθωσε να ντροπιάσει τον Αδόλφο Χίτλερ στην Ολυμπιάδα του Βερολίνο το 1936, υπό τις επευφημίες Γερμανών οπαδών, ο Τζέσε Όουενς, έφυγε από τη ζωή σαν σήμερα, στις 31 Μαρτίου του 1980.
«Ήταν στον τελικό των 100 μέτρων που είχα την μεγαλύτερη αγωνία. Βλέπετε, μετά από μήνες προπόνησης έρχεται η στιγμή που έχεις 6 άντρες στον τελικό και αυτοί οι 6 άντρες αντιπροσωπεύουν τους γρηγορότερους ανθρώπους του κόσμου. Εκεί αρχίζεις να συνειδητοποιείς ότι θα υπάρχει μόνον ένας νικητής. Αυτός είναι τα πάντα, κανείς άλλος δεν έχει σημασία. Ο χαμένος –και είναι 5 οι χαμένοι βασικά- είναι απλώς άλλος ένας απλός άνθρωπος.»
«Το όπλο εκπυρσοκροτεί και τρέχεις στον αγώνα με τον τρόπο που έχει προγραμματίσει στο μυαλό σου, ομοιόμορφα και προς τα μπρος. Και ενώ εγώ ήμουν μπροστά ξαφνικά η μνήμη μου έπεσε στο κενό. Ξέχασα τι προσπαθούσα να κάνω[...] Όμως τα ολυμπιακά ρεκόρ δεν κατορθώνονται έτσι. Με την άκρη του ματιού μου μπορούσα να νιώσω να πλησιάζει το τέρμα και τότε ακριβώς σαν ένα φλας, όλα επανήλθαν στο μυαλό μου. Θυμήθηκα τα λόγια του Charles Riley: χαλάρωσε, χαλάρωσε. Τώρα τα χέρια αρχίζουν να κινούνται ελεύθερα, μέσα στη χαλαρότητά τους χτυπούν την κορδέλα τερματισμού και όλη η πίεση, όλο το άγχος, όλα έχουν φύγει ..». Έτσι περιέγραψε ο Τζέσε Όουενς, ολυμπιονίκης το 1936, μία από τις νίκες του στην Ολυμπιλάδα του Βερολίνο.
Την στιγμή που ο Όουενς τερμάτιζε και γνώριζε τον θρίαμβο υπό τον ρυθμικό ήχο του ονόματός του να ακούγεται στο στάδιο, στις επίσημες θέσεις του σταδίου υπήρχε μια έντονη δραστηριότητα. Ψηλά στις θέσεις ο Αδόλφος Χίτλερ, ο δικτάτορας της Γερμανίας και οπαδός της άρειας φυλής, συγκέντρωσε τους διπλανούς του και πετάχτηκε έξω από το στάδιο. Αυτή είναι μια συναισθηματική εκδοχή της σκηνής της νίκης του Όουενς, που έχει μείνει στην ιστορία. Ρεπόρτερς της εποχής, ωστόσο, ανέφεραν ότι ο «Φίρερ» δεν συνεχάρη γενικότερα κανέναν μη Γερμανό νικητή. Ενώ ο ίδιος ο Όουενς δήλωσε αργότερα: «Οταν πάντως πέρασα μπροστά από τον καγκελάριο, τον είδα να σηκώνεται όρθιος και να με χαιρετίζει. Ανταπέδωσα τη χειρονομία και συνέχισα τον πανηγυρισμό μου» ενώ τόνισε το γεγονός ότι «ούτε ο πρόεδρος Ρούσβελτ με κάλεσε ποτέ στον Λευκό Οίκο ούτε ο πρόεδρος Τρούμαν. Εστω ένα συγχαρητήριο τηλεγράφημα, βρε αδελφέ...».
Όμως τα νεύρα και η απογοήτευση του Χίτλερ ήταν πραγματικότητα. Τα είχε προκαλέσει ο γιος ενός δουλοπάροικου και εγγονός σκλάβων, που κατάφερε να διαψεύσει στην πράξη τις θεωρίες του Χίτλερ περί άρειας υπεροχής. Η ιστορία φαίνεται πως είχε φυλάξει για τον 23χρονο Τζέσε Όουενς, γεννημένο στο Όουκβιλ της Αλαμπάμα των ΗΠΑ το 1913, αυτό το ρόλο, να «καταστρέψει» την τέλεια οργανωμένη Ολυμπιάδα του Χίτλερ το 1936. Τότε ο Όουενς κέρδισε τέσσερα ολυμπιακά μετάλλια και έσπασε ένα ολυμπιακό ρεκόρ.
Οι Γερμανοί φίλαθλοι, σε αντίθεση με τον δικτάτορα, αποθέωσαν τον Όουενς και στο Στάδιο του Βερολίνου αλλά και στους δρόμους της πόλης και στο Ολυμπιακό Χωριό, μολονότι η ναζιστική προπαγάνδα κατηγορούσε τις ΗΠΑ ότι «έφτιαξαν ομάδα γεμάτη με μαύρα κατακάθια». Επίσης στα απομνημονεύματά του μίλησε με τρυφερότητα για τη φιλία του με το Λουτς Λονγκ, τον Γερμανό άλτη του μήκους, που κατέκτησε το ασημένιο μετάλλιο.
«Είχα όλα τα πράγματα που κάθε φτωχός άνθρωπος θα ευχόταν στη ζωή του. Την αγάπη του κόσμου, την αγάπη ενός λαού και μια καλή φήμη. Και απόλαυσα επευφημίες και προνόμια πρωταθλητή. Αυτό ικανοποίησε όλα τα όνειρα που είχα ως παιδί στις βαμβακοκαλλιέργειες της Αλαμπάμα, όπου η οικογένειά μου ζούσε μέσα στην αδικία και την καταπίεση. Έχω δει ανθρώπους από όλα τα μέρη του κόσμου να έρχονται να μιλάνε στην μητέρα μου και τον πατέρα μου [...]η μητέρα μου και ο πατέρας μου, άνθρωποι χωρίς εκπαίδευση, κι όμως χάρηκαν όλες αυτές τις στιγμές». Αυτός ήταν ο απολογισμός του Τζέσε Όουενς.
Έφυγε από τη ζωή στις 31 Μαρτίου του 1980 από καρκίνο των πνευμόνων, σε ηλικία 67 ετών.
 


Τρίτη 29 Μαρτίου 2011

Πέθανε ο Ιάκωβος Καμπανέλλης που με το κείμενό του, το "Μαουτχάουζεν", συγκινηθήκαμε τον περασμένο Οκτώβριο...



Σε ηλικία 89 ετών, μετά από δίμηνη νοσηλεία

Πέθανε ο Ιάκωβος Καμπανέλλης

ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ στα "ΝΕΑ-online" Τρίτη 29 Μαρτίου 2011
Τελευταία ενημέρωση: 29/03/2011 15:57
Web-Only
Πέθανε σε ηλικία 89 ετών ο Ιάκωβος Καμπανέλλης (φωτό του 2005).

Πέθανε σήμερα το μεσημέρι ο Ιάκωβος Καμπανέλλης, που νοσηλευόταν για μεγάλο χρονικό διάστημα στο «Μητέρα» με νεφρική ανεπάρκεια. Ήταν 89 ετών.
Άφησε πίσω του ένα πλούσιο θεατρικό έργο που θεμελίωσε το σύγχρονο ελληνικό θέατρο, δικαιώνοντας τον τίτλο του «πατριάρχη του ελληνικού θεάτρου» που του είχαν απονείμει.

Ο Ιάκωβος Καμπανέλλης είχε γεννηθεί στη Νάξο το 1922. 

Όπως αναφέρεται στο ιατρικό ανακοινωθέν, «O Ιάκωβος Καμπανέλης απεβίωσε σήμερα Τρίτη 29 Μαρτίου 2011 και ώρα 13.50, στη Μονάδα Εντατικής Θεραπείας του Γενικού Νοσοκομείου ΜΗΤΕΡΑ του Ομίλου ΥΓΕΙΑ μετά από δίμηνη νοσηλεία».

Άρχισε να γράφει θεατρικά έργα επειδή δεν τον δέχθηκαν στις εισαγωγικές εξετάσεις της δραματικής σχολής του «Θεάτρου Τέχνης»
Το 1950 ανέβηκε το πρώτο του έργο: «Ο χορός πάνω στα στάχυα».
Ακολούθησαν τα θεατρικά: «Η ηλικία της νύχτας», «Ο γορίλας και η Ορτανσία», «Παραμύθι χωρίς όνομα», «Βίβα Ασπασία», «Οδυσσέα γύρισε σπίτι», «Η αποικία των τιμωρημένων», «Ασπασία».

Το αντιδικτατορικό έργο, «Το μεγάλο μας τσίρκο», έγινε μεγάλη επιτυχία το 1973, στη διάρκεια της χούντας, με την Τζένη Καρέζη και τον Κώστα Καζάκο.

Στη συνέχεια, ο Καμπανέλλης έγραψε, μεταξύ άλλων, «Το κουκί και το ρεβίθι», «Ο εχθρός λαός», «Πρόσωπα για βιολί και ορχήστρα», «Τα τέσσερα πόδια του τραπεζιού», «Ο μπαμπάς ο πόλεμος», «Ο επικήδειος, «Ο αόρατος θίασος», «Ο δρόμος περνά από μέσα», «Γράμμα στον Ορέστη», «Ο δείπνος», «Πάροδος Θηβών», «Στη χώρα Ίψεν», «Η Στέλλα με τα κόκκινα γάντια», «Η τελευταία πράξη», «Μια συνάντηση κάπου αλλού», «Μια κωμωδία», «Οι δύσκολες νύχτες του κυρίου Θωμά», «Η αυλή των θαυμάτων».

Ο Ιάκωβος Καμπανέλλης, όμως έγραψε και πολλά σενάρια για τον κινηματογράφο, με διασημότερο όλων, τη «Στέλλα», έργο που έγραψε για τη Μελίνα Μερκούρη. Δικά του είναι ακόμα, «Το ποτάμι» του Νίκου Κούνδουρου, «Η αρπαγή της Περσεφόνης» του Γρηγόρη Γρηγορίου και «Κορίτσια στον ήλιο» του Βασίλη Γεωργιάδη.
Επίσης, έγραψε και τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη, του Μάνου Χατζιδάκι, του Σταύρου Ξαρχάκου, του Γιάννη Σπανού και του Νίκου Μαμαγκάκη.
Τέλος, έγραψε και το «Μαουτχάουζεν», τις αναμνήσεις του από τον εγκλεισμό του στο στρατόπεδο συγκέντρωσης των Ναζί, όπου έμεινε δυόμισι χρόνια.
























Δευτέρα 28 Μαρτίου 2011

"Λινσόπιν εναντίον Νορσόπιν" της Ρ. Γεωργακοπούλου ("ΤΑ ΝΕΑ", 28/3/2011) Γιατί πρέπει να είμαστε μόνο ή Ολυμπιακός ή Παναθηναϊκός;



ΣΕ ΠΡΩΤΟ ΕΝΙΚΟ

Λινσόπιν εναντίον Νορσόπιν

ΤΗΣ ΡΟΥΛΑΣ ΓΕΩΡΓΑΚΟΠΟΥΛΟΥ

ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ στα "ΝΕΑ": 28 Μαρτίου 2011

   Την περασµένη Κυριακή ήµουν απ’ αυτούς που δεν πέρασαν κι άσκηµα. Εκλεινα µια δεκαετία και είπα να µην εγκαινιάσω και µια δεύτερη χωρίς να έχω πάει στο γήπεδο. Η φίλη µου, που την κρατούσα ενήµερη online, είχε παρόµοια σχέδια. Συγκεκριµένα ετοιµαζόταν να πάει στο ντέρµπι Λινσόπιν - Νορσόπιν του Σβένσκα Μέστερσκοπ. 

   Και µη µε ρωτήσετε τι δουλειά έχει µια Ελληνίδα είκοσι τριών ετών, σκέτη πηγή θερµότητας, στα πλέι οφ του σουηδικού πρωταθλήµατος χόκεϊ επί πάγου. Ο έρωτας σε συνδυασµό µε την κρίση θα φέρει τα πάνω κάτω στο κλίµα και τις συνήθειες των αποδηµητικών, να µου το θυµηθείτε. Ετσι, λοιπόν, την ώρα που έπεφταν βροχή τα γκολ στο Καραϊσκάκη, το Λινσόπιν αποκλειόταν από τους ηµιτελικούς και οι φαρµακωµένοι φίλαθλοί του, τυλιγµένοι στα οπαδικά κασκόλ τους, γύριζαν σπίτι µε τα πόδια γιατί το πάρκινγκ είχε, λέει, παραχωρηθεί στα αυτοκίνητα της φιλοξενούµενης οµάδας. 

   Παρά τους µείον βαθµούς, ούτε µία φωτοβολίδα ούτε ένα καπνογόνο δεν ζέσταναν τον χώρο και η όλη απογοήτευση εκφραζόταν µε υπόκωφα αχ και ωχ, ενώ µέσα στο τερέν οι παίκτες τσάκιζαν κεφάλια, ξεβίδωναν αρθρώσεις κι έφτυναν τα δοντάκια τους στον πάγο. Μετά το σφύριγµα της λήξης, διαιτητής και οµάδες αντάλλαξαν χειραψίες ίσως δε και διευθύνσεις στο twitter. ∆εν χρειάστηκα περαιτέρω διευκρινίσεις για το σουηδικό µοντέλο. Κι αν περνάει ακόµη το νόµισµά µας, του χρόνου θα πάρω διαρκείας για το Λινσόπιν, οπωσδήποτε.


Παρασκευή 25 Μαρτίου 2011

δείτε την εξαιρετικά ενδιαφέρουσα θεματολογία και εργασία μαθητών Γυμνασίου στην Κρήτη

ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΙΤΣΟΣ
100 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΗ ΓΕΝΝΗΣΗ ΤΟΥ 
«Η εξορία ως μέσο κοινωνικού εξαγνισμού: Φυλακισμένοι δίχως έγκλημα»
Ομάδα μαθητών κατά την τρέχουσα σχολική χρονιά πραγματοποιεί εργασία στα πλαίσια πολιτιστικού προγράμματος με τίτλο: «Η εξορία ως μέσο κοινωνικού εξαγνισμού: Από τους λεπρούς στη Σπιναλόγκα στους πολιτικούς εξόριστους: Φυλακισμένοι δίχως έγκλημα» με υπεύθυνες τις καθηγήτριες Φουστέρη Σοφία και Έλλη Πουλακάκη.
Η εκδήλωση θα έχει τη μορφή έκθεσης, θα λειτουργεί απογευματινές ώρες στο χώρο του σχολείου κατά την περίοδο 9 έως 15 Μαΐου και θα πλαισιωθεί από ανακοινώσεις των μαθητών πάνω στο θέμα. Στον ίδιο χώρο και στην αίθουσα της τεχνολογίας θα γίνεται παράλληλα προβολή οπτικοακουστικού υλικού.
Το θέμα της εκδήλωσης θα εξειδικευτεί περισσότερο ως εξής:
«Η εξορία ως μέσο κοινωνικού εξαγνισμού: Φυλακισμένοι δίχως έγκλημα»
Η ζωή και το έργο του Γ. Ρίτσου

Ημ/νία & Ώρα Από 9/5/2011 έως 15/5/2011
Χώρος 1ο Γυμνάσιο Σητείας
Περιοχή Σητεία
Διεύθυνση Θεοτοκοπούλου 2
Τηλέφωνο 28430-22503
Οργάνωση 1ο Γυμνάσιο Σητείας
Web Site mail@1gym-siteias.las.sch.gr
Με τη στήριξη του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου

Η σημαντικότερη πατρίδα μας είναι η Φύση...




Αυτή η εικόνα μου θύμισε εκείνη την αστεία ιστορία από το Ανθολόγιο της Ε' 
και της ΣΤ' Δημοτικού "Στη φωλιά της αλκυόνας" του Λουκιανού (σελ. 266). 
Ε, αυτό το πουλί της φωτογραφίας είναι η αλκυόνα που έδωσε το όνομά της 
στις αλκυονίδες μέρες, τις ηλιόλουστες μέρες του χειμώνα.
Εδώ http://www.alkioni.gr/index_frame.htm θα βρεις το μύθο της αλκυόνας (ή πιο 
σωστά της Αλκυόνης) και γενικά γι' αυτό το ωραίο πουλί, που μπορείς να δεις 
και στο...      

Το Πάρκο Περιβαλλοντικής Ευαισθητοποίησης «Αντώνης Τρίτσης» στο Ίλιον



Όταν επισκεφθήκαμε για πρώτη φορά το Πάρκο, δεν μπορούσαμε να φανταστούμε ότι τόσο κοντά στις πολύβουες λεωφόρους του Ιλίου και των Αγίων Αναργύρων-Καματερού θα βρίσκαμε ένα μοναδικό Πάρκο έκτασης 1.100 στρεμμάτων, μία όαση για 177 είδη πουλιών και μία ανάσα για όλους μας...

Κάνε κλικ εδώ


και θα μάθεις περισσότερα για μια προσπάθεια που έχει ξεκινήσει από το 2002 και που δείχνει ότι, όταν εμείς, οι σημερινοί Έλληνες σοβαρευτούμε μπορούμε να καταφέρουμε πολλά. 

Επετειακά...

Φρόνιμα! Αλλά με ακμαίο φρόνημα!
Μετά από τόσο εθνικό ύμνο που απαγγείλαμε τον μάθανε κι οι γάτες!

Ένα αστείο βίντεο με οικολογική ευαισθησία περί την ενέργεια...





"Το ιδεολογικό στίγμα του 1821" του Βασίλη Κρεμμυδά ("ΤΑ ΝΕΑ" 24/3/2011) κι ένα δημοτικό τραγούδι μελοποιημένο από τον Μανώλη Φάμελλο...



Το ιδεολογικό στίγµα του 1821

Για ποιους λόγους έγινε η Επανάσταση και ποιοι την οργάνωσαν

ΤΟΥ ΒΑΣΙΛΗ ΚΡΕΜΜΥΔΑ

ΔΗΜΟΣΙΕΥΘΗΚΕ ΣΤΑ "ΝΕΑ",  Πέμπτη 24 Μαρτίου 2011


Η Επανάσταση του 1821 παρουσιάζεται, από τα σίριαλ της τηλεόρασης µέχρι τα σχολικά βιβλία Ιστορίας, ως αποτέλεσµα αφύπνισης των σκλαβωµένων, γιατί τα τελευταία χρόνια πριν από το 1821 η καταπίεση από τον κατακτητή είχε γίνει αφόρητη, ως αντίδραση στον κατακτητή που ξεπέρασε κάθε όριο· παρουσιάζεται ως εξέγερση που οφείλεται στην ιδέα της ελευθερίας, αλλά οδήγησε στην ελευθερία χάρη στην επέµβαση των ξένων: ακούστηκε και αυτό τα τελευταία χρόνια, «ας µην ήταν οι ξένοι στο Ναυαρίνο...». 

Μια επανάσταση ολόκληρη εµφανίζεται ως αγανάκτηση, χωρίς µπούσουλα, που έφερε την ελευθερία χάρη στην καλοσύνη, αλλά και για το συµφέρον τους, των µεγάλων της Ευρώπης. Ολα αυτά ακυρώνουν ή δυσχεραίνουν κάθε προσπάθεια να πλησιάσουµε την ιστορική αλήθεια· το ιστορικό ψεύδος είναι πιο εύπεπτο και πιο γοητευτικό σε κοινωνίες µε ιστορική παιδεία από «µισή κι ανέσωστη» έως ανύπαρκτη και µε σχολική ιστορική παιδεία που δεν γνωρίζει άλλο από την περιγραφή – την ανώδυνη. 

Στην πραγµατικότητα, η Επανάσταση ήταν εξαιρετικά προετοιµασµένη µέχρι την παραµικρή λεπτοµέρεια και ιδεολογικά θωρακισµένη. Είχε συγκεκριµένο µπούσουλα και σαφέστατο αίτηµα. Πίσω από όλα υπάρχει µηχανισµός, η Φιλική Εταιρεία. Η προετοιµασία, η επιλογή του χρόνου, η ιδεολογική θωράκιση, η εξεύρεση υλικών µέσων ήταν έργο αυτού του µηχανισµού. 

Η Φιλική Εταιρεία είχε αποφασίσει να αρχίσει η Επανάσταση από δύο σηµεία· τις παραδουνάβιες Ηγεµονίες και την Πελοπόννησο. Φαίνεται, ότι το σχέδιο ήταν η νικηφόρα πορεία της Επανάστασης στις Ηγεµονίες να συνενωθεί µε το δεύτερο σηµείο, την Πελοπόννησο. Εκεί λοιπόν, στις Ηγεµονίες, στις24 Φεβρουαρίου 1821, από το «γενικόν στρατόπεδον του Ιασίου», κυκλοφόρησε µία Προκήρυξη µε τον τίτλο «Μάχου υπέρ πίστεως και πατρίδος» και µε την υπογραφή του αρχηγού της Φιλικής Εταιρείας Αλέξανδρου Υψηλάντη. Από εκεί εκπέµπεται όλη η ιδεολογία του Εικοσιένα· είναι το ιδεολογικό του µανιφέστο. 

Η προκήρυξη είναι ένα συγκροτηµένο και σοφό κείµενο· αρχίζει µε αυτό που συµβαίνει στην Ευρώπη: «Οι λαοί της Ευρώπης πολεµούντες υπέρ των ιδίων ∆ικαιωµάτων και της ελευθερίας αυτών, µας επροσκάλουν εις µίµησιν...». 

Τα λίγα αυτά λόγια είναι γεµάτα µηνύµατα· µε κυριότερα τα δύο: ότι µε τις πρώτες λέξεις συνδέεται αµέσως η Ελληνική Επανάσταση µε την Ευρώπη αποκλειστικά – µάλιστα µε τους λαούς της· και ότι το σύνθηµα που προβάλλεται πρώτο πρώτο είναι τα ∆ικαιώµατα. 

Εµφανίζει, µε άλλα λόγια, ο συντάκτης της Προκήρυξης την Ελληνική Επανάσταση ώς ένα µέρος της γενικότερης επαναστατικής κινητικότητας της Ευρώπης και υποδεικνύει ως λόγο της τα ∆ικαιώµατα: δικαιώνει την Επανάσταση και προβάλλει αιτήµατα. Ας σηµειώσουµε ότι η λέξη ∆ικαιώµατα είναι από τα κεντρικότερα κηρύγµατα του ∆ιαφωτισµού. 

Ασφαλώς, πρώτο από τα ∆ικαιώµατα εγγράφεται η ελευθερία: οι λαοί της Ευρώπης, µολονότι δεν είναι υπόδουλοι σε ξένο κατακτητή, παλεύουν για περισσότερη ελευθερία, προφανώς πολιτική και κοινωνική, γιατί η ελευθερία οδηγεί στην ευδαιµονία. 

Το προσκλητήριο για συµµετοχή στην Επανάσταση, για να πάρουν οι υπόδουλοι Ελληνες τα όπλα, είναι δυνατό – κοντά στην ελευθερία και τα ∆ικαιώµατα προστέθηκε η νέα λέξη: «πατρίς». Αναγκαία ήταν και η προπαγάνδιση των καταστροφών και της υποτίµησης από τον κατακτητή: «Είναι καιρός να αποτινάξωµεν τον αφόρητον τούτον Ζυγόν, να ελευθερώσωµεν την Πατρίδα, να κρηµνίσωµεν από τα νέφη την ηµισέληνον, διά να υψώσωµεν... τον Σταυρόν, και ούτω να εκδικήσωµεν την πατρίδα και την Ορθόδοξον ηµών πίστιν από την ασεβή των ασεβών καταφρόνησιν... Η πατρίς θέλει ανταµείψη τα ευπειθή και γνήσιά της τέκνα µε τα βραβεία της δόξης και τιµής...». 

Το απόσπασµα έχει την αξία της ευρείας χρήσης της λέξης «πατρίς» – αργότερα θα κάνει την εµφάνισή της και η λέξη «πολίτης» και αυτή γνήσιο τέκνο της Γαλλικής Επανάστασης. 

Το ιδεολογικό ένδυµα του Εικοσιένα θα ολοκληρωθεί µε την αναφορά στους αρχαίους προγόνους, που άµεσοί τους κληρονόµοι τους είναι οι υπόδουλοι Ελληνες· γίνεται λόγος όχι µόνο για ελευθερία, αλλά και για ανεξαρτησία. Το στίγµα λοιπόν είναι σαφέστατο: κάναµε την Επανάσταση µε ιδεολογικό στήριγµα τα κηρύγµατα του ∆ιαφωτισµού και µε το βλέµµα στραµµένο στη Γαλλική Επανάσταση, όπου ένας ελεύθερος λαός παλεύει για πολιτική και κοινωνική ελευθερία· διεκδικήσαµε ελευθερία και ανεξαρτησία ως ∆ικαίωµα ενθυµούµενοι τα κατορθώµατα των ένδοξων προγόνων προκειµένου να υπερασπιστούµε την ελευθερία µας. Επρόκειτο για τη µοντέρνα, την αστική ιδεολογία της εποχής: «Ας καλέσωµεν λοιπόν εκ νέου... την ελευθερίαν εις την κλασικήν γην της Ελλάδος! Ας συγκροτήσωµεν µάχην µεταξύ του Μαραθώνος και των Θερµοπυλών... Εις τα όπλα λοιπόν φίλοι, η Πατρίς Μάς Προσκαλεί!». 

Ο Βασίλης Κρεµµυδάς είναι οµότιµος καθηγητής του 
Πανεπιστηµίου Αθηνών.


Κάναµε την Επανάσταση µε ιδεολογικό στήριγµα τα κηρύγµατα του Διαφωτισµού και µε το βλέµµα στραµµένο στη ΓαλλικήΕπανάσταση, όπου ένας ελεύθερος λαός παλεύει για πολιτική και κοινωνική ελευθερία





          ΦΥΛΑΚΗ


Στίχοι: παραδοσιακοί (από το δημοτικό
τραγούδι "Στης Πύλου τα μπουντρούμια")
Μουσική/ερμηνεία: Μανώλης Φάμελλος


Εγέρασα, εγέρασα μανούλα μου
πρωτύτερα από σένα, από σένα...

Δε με γερά, γεράσαν γέρατα
δε με γεράσαν χρονια
τα χρονια...

Με γέρασεν η φυλακή,
της Πύλου τα μπουντρούμια...

Χρόνια και χρο, και χρόνια καταγής
στον τοίχο ακουμπισμένος, αχ μάνα...

Έλιωσε το, αχ το κορμάκι μου
και το δεξί μου χέρι, το χέρι...

Περικαλώ την Παναγιά
το χέρι μου να γιάνει...















Κυριακή 20 Μαρτίου 2011

"Η υπερπανσέληνος του Σαββατοκύριακου δεν θα είναι και τόσο θεαματική" (από "ΤΑ ΝΕΑ" - online, 19/3/2011)



Η «υπερπανσέληνος» του Σαββατοκύριακου δεν θα είναι και τόσο θεαματική

Κοντινό φεγγάρι

Το βράδυ του Σαββάτου, το φεγγάρι θα περάσει στη φάση της πανσέληνου ενώ ταυτόχρονα θα βρίσκεται στη μικρότερη απόστασή του από τη Γη εδώ και 18 χρόνια. Το φαινόμενο μέγεθος και η φωτεινότητα της Σελήνης θα αυξηθούν, όχι όμως στο γυμνό ανθρώπινο μάτι.

Tο σπάνιο φαινόμενο οφείλεται στο γεγονός ότι η τροχιά της Σελήνης γύρω από τη Γη δεν είναι ένας τέλειος κύκλος, αλλά μια έλλειψη. Στις 10 το βράδυ του Σαββάτου (ώρα η Ελλάδας) το φεγγάρι θα βρεθεί στο λεγόμενο περίγειο, δηλαδή στην ελάχιστη απόσταση από τον μητρικό του πλανήτη, που είναι 356.575 χιλιόμετρα.


Αυτό είναι περίπου 50.000 χιλιόμετρα πιο κοντά από ό,τι στο λεγόμενο απόγειο, δηλαδή την μέγιστη απόσταση από το κέντρο της τροχιάς.

Σε μια σπάνια σύμπτωση, το φεγγάρι θα περάσει επίσημα στη φάση της πανσέληνου μόλις 50 λεπτά πριν φτάσει στο περίγειο, δημιουργώντας μια «υπερπανσέληνο».

Σύμφωνα με τη NASA, η πανσέληνος αυτή θα είναι έως και 14% μεγαλύτερη και 30% πιο λαμπρή από ό,τι οι πανσέληνοι στο απόγειο.

«Η τελευταία πανσέληνος που ήταν τόσο μεγάλη και τόσο κοντά στη Γη ήταν το Μάρτιο του 1993» δήλωσε ο Τζεφ Τσέστερ του Ναυτικού Παρατηρητήριου των ΗΠΑ. «Θα έλεγα ότι αξίζει μια ματιά» πρόσθεσε.

Ωστόσο η αύξηση του φαινόμενου μεγέθους και της λαμπρότητας είναι δύσκολο να γίνει αντιληπτή από τον απλό παρατηρητή: «Δεν υπάρχει κανένας χάρακας στον ουρανό για να μετράει τη διάμετρο της Σελήνης. Όταν αιωρείται τόσο ψηλά, χωρίς σημεία αναφοράς που δίνουν αίσθηση της κλίμακας, η πανσέληνος [του Σαββάτου] μπορεί να νοιάζει με οποιαδήποτε άλλη» επισημαίνει η NASA.

Θεωρητικά, το φεγγάρι μένει στη φάση της πανσέληνου μόνο για μια στιγμή το βράδυ του Σαββάτου. Στο ανθρώπινο μάτι, όμως, ο σεληνιακός δίσκος φαίνεται γεμάτος για μια μέρα πριν και μια μέρα μετά από αυτή τη στιγμή. Με άλλα λόγια, η πανσέληνος φαίνεται να διαρκεί δύο ημέρες.

Το αντίθετο από αυτό που συμβαίνει το Σαββατοκύριακο θα συμβεί στις 11 Οκτωβρίου: το φεγγάρι θα φτάσει τότε στο απόγειο και θα περάσει στη φάση της πανσέληνου με μικρή διαφορά ώρας, οπότε θα φαίνεται τότε 12,3% μικρότερο από ό,τι αυτό το Σάββατο.

Είτε βρίσκεται στο απόγειο είτε στο περίγειο, η Σελήνη φαίνεται μεγαλύτερη όταν βρίσκεται κοντά στον ορίζοντα (λίγο μετά την ανατολή της και λίγο πριν από τη δύση της). Για λόγους που δεν κατανοούν απόλυτα οι αστρονόμοι και οι ψυχολόγοι, ο σεληνιακός δίσκος μοιάζει να διογκώνεται όταν βρίσκεται πάνω από κτίρια ή δέντρα, για τα οποία μπορούμε να εκτιμήσουμε την απόσταση.

Πάντως οι διακυμάνσεις στην απόσταση Γης-Σελήνης δεν επηρεάζουν μόνο το φαινόμενο μέγεθος αλλά και τις παλίρροιες: η πλημμυρίδα του περίγειου φτάνει πιο ψηλά από ό,τι συνήθως, ενώ η άμπωτη του απόγειου υποχωρεί περισσότερο από ό,τι άλλες φορές.


Κι ένα τραγουδάκι της εφηβείας μου 
από τον Cat Stevens, έναν τραγουδιστή 
κυπριακής καταγωγής που μετά από χρόνια έγινε μουσουλμάνος (ως Yoseph Islam, μπορεί να τον συναντήσετε στο You Tube). Τέλος πάντων ας πιστεύει σ' όποιον θεό θέλει ο καθένας, αρκεί να μην είναι φανατικός και να μη θέλει να επιβάλλει την πίστη του και στους άλλους.









































































































































































































































































Moonshadow lyrics

Cat Stevens

I'm being followed by a moon shadow
Moon shadow moon shadow
Leaping and hopping on a moon shadow
Moon shadow moon shadow
And if I ever lost my hands
Lose my plough, lose my land
Oh, if I ever lose my hands- Oh, if...
I wont have to work no more
And if I ever lose my eyes
If my colours all run dry
And if I ever lose my eyes - Oh,
I won't have to cry no more
Yes, I'm being followed by a moon shadow
Moon shadow moon shadow
Leaping and hopping on a moonshadow
Moon shadow moon shadow
And if I ever lose my legs
I won't moan and I won't beg
Oh if I ever lose my legs- Oh if...
I won't have to walk no more
And if I ever lose my mouth
All my teeth, north and south
Yes, if I ever lose my mouth- Oh if...
I won't have to talk...
Did it take long to find me
I ask the faithful light
Did it take long to find me
And are you going to stay the night
I'm being followed by a moon shadow
Moon shadow moon shadow
Moon shadow moon shadow
Moon shadow moon shadow








































































































































































[. From: http://www.elyrics.net/read/c/cat-stevens-lyrics/moonshadow-lyrics.html .]




























































































 Send "Moonshad
© CAT MUSIC LTD